Tilbygning vol. 1 – banker og kontrakter

Så er det tid til at starte føljetonen op for alvor. Nu er vi nået så langt at vi kan tale om at være i gang. Men først et re-cap:

Nu er vi ved at være igennem den første fase – hele udbud, pris og planlægningsfasen. I mandags skrev vi under på aftalen med vores kommende entreprenør. Så er vi næsten i gang – Kom med Champagnen!

For at fortælle lidt mere om processen, det kan jo være der er nogen af mine 7 faste læsere der er interesseret (fnis)… Startede jeg, efter vi havde fået byggetilladelsen, med at uddybe tegningerne, tilføje et par enkelte detaljetegninger og lave en beskrivelse af projektet, der kan bruges til udbud. Vi havde egentlig tænkt at det skulle ud til 3 forskellige så vi fik nogle forskellige priser at sammenligne, men da jeg begyndte at snakke med de forskellige entreprenører gav det ikke så meget mening. Nogen havde for travlt, nogen lå for langt væk og nogen af dem var gearet til en anden skala. Til slut besluttet jeg at kontakte en jeg havde fået anbefalet af en kollega – en garvet bygge-gut fra afdelingen. Christian, som entreprenøren hedder, var på og klar til at give pris.

Meget af det der gør en god byggeproces er gensidig tillid, ordholdenhed og at man ikke presser hinanden for hårdt projektet igennnem. Det kender jeg alt for godt fra mit arbejde. Hvis alle er for hårdt pressede på tid eller økonomi eller man ikke har grundlæggende tillid til hinanden er det fundamentet for et dårligt forløb, og hvis man er virkelige på den, et dårligt resultat. De to ting er dog ikke ultimativt forbundne… man kan godt have en god proces og et dårligt resultat og vice-versa, men hvis grundlaget for processen er i orden er man nået langt.

Da jeg fik prisen hjem, havde jeg jo så ikke noget at sammenligne med, men min egen erfaring, samt en sammenligning med nogle øvrige projekter jeg kendte til, sagde mig at det var et fornuftigt bud. Fundamentsprisen var lidt høj, men vi bor også lidt besværligt til det og på en bakke. Så efter en lille smule forhandling har vi accepteret tilbuddet.

Da vi havde fået prisen ind fra entreprenøren, satte vi også processen med banken igang – vi kunne godt mærke at de var vant til at blive inddraget noget, eller en hel del, tidligere i processen end vi gjorde. De virkede lidt på bagkant 😉 Men vi er ret sikre på vores økonomi, så det var ikke et spørgsmål om at “få lov” mere om hvordan vi skulle lave financieringen. Så nu er lånebevillingen kørt igennem, huset er blevet vurderet igen og vi er sådan set klar til at begynde.

Tidsplanen siger opstart 1. september, og færdig uge 5. 2021. Inden da skal vi lige have flyttet en masse ting ved gavlen og fjernet et skur (samt indhold – gys!!!) Men så er det jo godt at Jess stadig har barsel (Ahem…)

I vores have står en pind som angiver hvor langt udbygningen kommer til at gå ud:

Pind i haven hvor tilbygningen kommer til at gå ud til…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.